دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)مدرسه قرآن وارائه دهنده خدمات نوین آموزشی



تاريخ : چهارشنبه ۱ تیر ۱۳٩٠ | ۱:۳٠ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

خصوصیات دانش آموزان خلاق

 

  • دانش آموزان خلاق اغلب با آب وتاب حرف می زنند.
  • جزییات را می‌گویند و رفتارهایشان را به نمایش می‌گذارند.
  • می‌خواهند مطرح شوند.
  • دنبال سوژه می‌گردند تا برنامه ریزی بکنند.
  • دقت و توجه شدید در گوش دادن ، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری
  • استفاده از قیاس در صحبت کردن
  • ابراز هیجان در اثر یک اکتشاف
  • عادت به پرسیدن سوال و آزمودن نتایج
  • یادگیری از روی ابتکار شخصی
  • عادت به گلچین و وارسی منابع مختلف (کتاب، تلویزیون، سوال از استاد، رایانه و...)
  • صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور
  • طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمی و سن دانش آموزان
  • نگاه کردن با دقت به اشیا
  • اشتیاق در صحبت کردن در مورد کشفیات دیگران
  • مستقل عمل کردن و حس استقلال طلبی بالا
  • شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی
  • ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشی کردن بعد از زنگ تفریح ، گوش دادن به موسیقی و ...)
  • دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداری در نگاهها
  • استفاده از نظرات و اشیا برای دستیابی به یک هدفی معین
  • پی بردن به روابط در اموری که به ظاهر از هم بی‌ارتباطند.
  • طرح رابطه‌ها مانند اینکه وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید آن کجا می‌رود.
  • میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات
  • علاقه مندی به چیستان و معماها و یافتن پاسخشان
  • فکر کردن به چیزی که در تلویزیون ، رایانه و سایر رسانه‌ها نشان داده می‌شود.
  • استفاده از اکتشاف یا تجربه
  • بررسی و مطالعه الگوهای اختراعی دانشمندان
  • مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان
  • معاشرت و صحبت با بزرگان و دبیران و احساس لذت از این صحبتها
  • دست کاری روابط ریاضی برای ایجاد رابطه جدید
  • علاقه‌مندی به فشرده‌سازی و خلاصه‌نویسی مطالب


تاريخ : چهارشنبه ۱ تیر ۱۳٩٠ | ۱:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

جناب آقای بهزادرضائی دانش آموزسال دوم ریاضی فیزیک

کسب معدل 91/19درامتحانان نوبت دوم خردادماه توسط حضرتعالی رابه شماوخانواده محترمتان ودبیران سختکوش دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص) تبریک عرض می نمائیم

مدیریت دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)



تاريخ : سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

کسب رتبه سوم استانی نمایشنامه نویسی پرسش مهرتوسط حضرتعالی مایه افتخارومباهات ماست

مدیریت محترم دبیرستان نبی اکرم(ص)



تاريخ : سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:۱٢ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

راهیابی طرح حضرتعالی به مرحله کشوری جشنواره جوان خوارزمی دربخش ادبیات و علوم انسانی رابه شماوخانواده محترمتان تبریک عرض مینمایم

مدیریت محترم دبیرسنان نبی اکرم(ص)



تاريخ : سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

همکارگرامی جناب آقای محمدمستوفی دبیرمحترم فیزیک دبیرستان نبی اکرم(ص)

انتخاب شایسته حضرتعالی به عنوان معلم نمونه شهرستانی وکسب رتبه ی دوم درمسابقات علمی دبیران فیزیک استان کردستان توسط حضرتعالی مایه ی افتخارومباهات ماست

مدیریت دبیرستان نبی اکرم(ص)



تاريخ : دوشنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٢٥ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

همکارگرامی جناب آقای کمال الدین عزتی دبیرمحترم زبان انگلیسی دبیرستان نبی اکرم(ص)

کسب رتبه ی سوم درمسابقات علمی دبیران زبان انگلیسی استان کردستان توسط حضرتعالی مایه ی افتخارومباهات ماست

مدیریت دبیرستان نبی اکرم(ص)



تاريخ : دوشنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

 گزارش ایتنا به نقل از مهر، سیزدهمین جشنواره جوان خوارزمی و بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی در بخشهای دانش آموزی، دانشجویی و آزاد در بخشهای پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای، نوآوری و ابتکار برگزار می‌شود.



زمینه‌های علمی در این دوره از جشنواره علمی خوارزمی شامل برق و کامپیو‌تر، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، صنایع شیمیایی، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، علوم پایه، عمران، فناوری نانو، کشاورزی و منابع طبیعی، مکانیک، مواد، متالورژی و انرژیهای نو، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، هنر و معماری، هوافضا و روباتیک است.



سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از کلیه متقاضیان شرکت در بخش‌های دانشجویی و آزاد برای ثبت نام و ارائه طرح در کلیه گروه‌های تخصصی دعوت به عمل می‌آورد.

متقاضیانی که حداکثر سن آن‌ها ۳۰ سال تمام (متولدین ۱/۱۰/۱۳۵۹ به بعد) است می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه الکترونیکی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران نسبت به ثبت نام اقدام کنند.



مهلت ثبت نام تا ۱۵ خرداد ماه تعیین شده است.



تاريخ : دوشنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

شرایط المپیاد زیست

 

المپیاد

سال و رشته تحصیلی

شرایطی که باید احراز کنند

زیست شناسی

سوم علوم تجربی

معدل دروس علوم زیستی و بهداشت سال اول دبیرستان و زیست شناسی و آزمایشگاه (1) کمتر از 16 نباشد

 

 

 

شرایط المپیاد فیزیک

 

المپیاد

سال و رشته تحصیلی

شرایطی که باید احراز کنند

فیزیک

سوم ریاضی فیزیک

1. معدل دروس فیزیک (1) و آزمایشگاه و فیزیک (2) و آزمایشگاه داوطلب کمتر از 16 نباشد.

2. معدل د روس ریاضی (1) و ریاضی (2) داوطلب کمتر از 15 نباشد

 

 

 

شرایط المپیاد کامپیوتر

 

المپیاد

سال و رشته تحصیلی

شرایطی که باید احراز کنند

کامپیوتر

اول دبیرستان

نمره درس ریاضی سال سوم راهنمایی داوطلب کمتر از 16 نباشد.**

دوم و سوم ریاضی و فیزیک

نمره درس ریاضی (1) و (2) داوطلب کمتر از 15 نباشد.

دوم و سوم کامپیوتر شاخه فنی حرفه­ای و کاردانش

نمره درس ریاضی (1) و (2) داوطلب کمتر از 15 نباشد

 

 

 

شرایط المپیاد ریاضی

 

المپیاد

سال و رشته تحصیلی

شرایطی که باید احراز کنند

ریاضی

اول دبیرستان

نمره درس ریاضی سال سوم راهنمایی داوطلب کمتر از 17 نباشد.*

 

دوم ریاضی فیزیک

نمره درس ریاضی (1) داوطلب کمتر از 15 نباشد.

 

سوم ریاضی فیزیک

معدل دروس ریاضی (2) و هندسه (1) داوطلب کمتر از 15 نباشد

 

 

 

شرایط المپیاد شیمی

 

المپیاد

سال و رشته تحصیلی

شرایطی که باید احراز کنند

شیمی

سوم علوم تجربی و ریاضی فیزیک

1. معدل دروس شیمی (1) و آزمایشگاه و شیمی (2) و آزمایشگاه داوطلب کمتر از 17 نباشد.

2. معدل دروس ریاضی (1) و ریاضی (2) داوطلب کمتر از 15 نباشد.

3. معدل دروس فیزیک (1) و آزمایشگاه و فیزیک (2) و آزمایشگاه داوطلب کمتر از 16 نباشد.

 

 

 



تاريخ : دوشنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:٤۸ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

آموزش در مدارس هوشمند

تاریخچه

در اوایل سال 1996، وزارت آموزش و پرورش مالزی درگیر یک بحث عمومی در قالب یک طوفان مغزی موضوع " مدرسه هوشمند" گردید.در این طوفان مغزی مفهوم و راه اندازی آن در نظام آموزش و پرورش مالزی مطرح گردید. فلسفه آموزش عمومی مالزی هر یک از عناصر مدل مفهومی را به دقت مورد توجه قرار داده است.

آموزش و پرورش در مالزی یک تلاش مستمر در جهت توسعه قابلیت های فردی صورت کل گرا و یکپارچه محسوب می شود که حاصل آن افرادی است که در سطوح هر شی ء ، روحی ، عاطفی و جسمی از تعادل و هارمونی و اعتقاد به خدا و ایثار برای خدا برخوردار باشند. حاصل چنین تلاش شهروندان مالزیایی خواهد بود که از دانش کافی و استاندارد اخلاقی ، مسئولیت پذیری و توانایی در جهت رسیدن به هر سطحی از رفاه شخصی ، همچنین مشارکت در تعادل در خانواده ، جامعه و تمامی هم میهنان خود برخوردار باشند.

تعاریف

مدرسه هوشمند دارای تعاریف گوناگونی می تواند باشد. در ادامه چند تعریف از مدرسه هوشمند آورده شده است :

  تعریف مفهومی مدرسه هوشمند مدرسه ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی ، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است.

  ‌مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمنداست.

  مدرسه هوشمند یک محیط آموزشی (مدرسه) است که به منظور آماده کردن دانش آموزان برای عصر اطلاعات به طور سیستماتیکی در زمینه های مختلف یاددهی یادگیری و مدیریتی مدرسه بازآفرینی شده است. در واقع در این محیط آموزشی به عنوان یک مدرسه فرایندهای یاددهی یادگیری به گونه ای به وسیله شبکه های کامپیوتری با مدیریت آموزشی هماهنگ شده اند.

اهداف

طرح مدرسه هوشمند دارای پنج هدف عمده است. دوهدف نخستین به فرد مربوط می شود:

1-تشویق دانش آموز به ارتقای فردی در زمینه های عاطفی ، روحی و جسمی

2-فراهم سازی فرصت های مناسب برای فرد در جهت رشد توانمندی های خود

هدف سوم به جامعه مربوط می شود .

3-تولید نیروی انسانی متفکر که از سواد فناوری برخوردار باشند.

چهارمین و پنجمین هدف به نظام آموزشی مربوط می شود:

4-از فرصت برابر در یادگیری برخوردار گردد.

5-افزایش مشارکت اولیاء محله و سایر مردم در روند آموزش و پرورش

علاوه بر پنج هدف عمده در بالا، مدرسه هوشمند دارای اهداف دیگری نیز  می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود :

·     رشد همه جانبه دانش آموزان ( ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی )

·     ارتقاء‌توانائیها و قابلیت های فردی

·     تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری

·     افزایش مشارکت مردمی

راهبرد ها و خط مشی ها

    تاکید بر مهارتهای فکر کردن

    تدریس ارزشها و زبان از طریق آموزش

    فراهم نمودن محیط یاددهی یادگیری

ارکان مدرسه هوشمند

دانش آموزان

1- یادگیری ای که مدیریت اصلی آن با خود دانش آموزان است.

2- یادگیری دانش آموز بوسیله دسترسی خود وی به منابع آموزشی

3- توجه به تفاوتهای شخصیتی دانش آموزان در فرایند یادگیری برنامه هایی که توانایی های هر دانش آموز را جداگانه و بسته به استعداد آن فرد رشد دهد.

4- ارتباط دانش آموزان با دنیای علم و فرهنگ ؛ ایجاد زمینه برای آشنایی با فرایند پژوهش و استفاده از تجارب دیگران در عرصه های گوناگون علمی

5- ایجاد توانایی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در زندگی روزمره

6- کمک به انجام فعالیتهای گروهی دانش آموزان و یادگیری تعاملات صحیح اجتماعی برای نیل به هدفی خاص

جامعه و اولیاء

1- نقش فعال تر در آموزش و پرورش فرزندان

2- دسترسی مستقیم به فعالیتهای آموزشی فرزندان و نتایج ارزشیابی ها

مدرسه و معلمان

1- افزایش بهره وری

2- شفافیت بیشتر فرایند آموزش و پرورش و مدیریت مدرسه

ویژگی های مدرسه هوشمند

ویژگی های مدرسه هوشمند ، دانش آموزان را در جهت تفکر مستقل ، خلاقیت و توانایی در توجه به خواسته ها و نیازی تمامی دانش آموزان دیگر را دربر میگیرد.

-  مبتنی بر فلسفه " همه اگر آموزش ببینند می توانند فرا بگیرند."

-  یک برنامه آموزشی وسیع که نیازها و توانائی های متفاوت دانش آموزان را در نظر می گیرد.

-  محیط مدرسه مشوق یادگیری است.

-  ارزیابی به صورت مستمر صورت می گیرد و آموزش مطلوب را پشتیبانی می کند.

-  جامعه مدیران و معلمین باتجربه و حرفه ای درمدارس هوشمند از توانمندی های اولیاء در جهت کمک به امر آموزش بهره گیری می کند.

زیرساختهای مفهومی مدارس هوشمند

مهم ترین عنصر موفقیت در ارتقاء سطح کیفی هر موسسه ای در دنیای امروز نحوه مدیریت آن مجموعه است. در یک مدرسه هوشمند هم یک مدیر آموزشی سعی خواهد کرد بوسیله استفاده از تکنولوژی اطلاعات و بخصوص شبکه های کامپیوتری سایتهای مورد نظر خود را اعما به اختصار می توان نقش مدیر را به عنوان یک هماهنگ کننده در دیاگرام بالا نشان داد.

تهیه وتنظیم:دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)



تاريخ : یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:۳٧ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

به نام خدا

مقررات دبیرستان  هیات امنائی نبی اکرم(ص)درسال تحصیلی1391/1390

    الف)آنچه در زمینه رفت و آمد و حضورمورد انتظار می باشد:

1- شروع کار دبیرستان ،30/7 و ساعت پایان کلاسهای رسمی به صورت عادی 45/12 و در صورت برگزاری کلاس تقویتی30/14 می باشد.چنانچه تغییراتی در این برنامه صورت گیرد ،مراتب به اطلاع دانش آموزان و اولیاء ایشان خواهد رسید .

2- خروج دانش آموزان از دبیرستان در ساعات کار رسمی (کلاسها ، ظهرو....)ممنوع است و در موارد ضروری هماهنگی اولیاء با دبیرستان در روز قبل از آن لازم است.

3-  تأمین وسیله رفت و آمد دانش آموزان برعهده اولیاء می باشدو دبیرستان در این مورد تعهدی ندارد.

4- تأخیر دانش آموز در ورود به دبیرستان و کلاس در نمره انضباط او موثراست و در صورتی که تأخیر ورود به دبیرستان در مدت سی روز، بیش از سه بار باشد برای بار اول باعث یک روز محرومیت از حضور در کلاس می گردد، ودر صورت تکرار تصمیم به عهده دبیرستان است.

5- عدم حضور دانش آموز در دبیرستان منوط به کسب اجازه ی قبلی از معاون مربوطه است.دبیرستان از روز اول مهر ماه تا پایان سال تحصیلی که آن روز از طرف مدرسه اعلام می گردد،دایر است و کلاس ها تشکیل خواهد شد.همچنین آخرین روز دایر بودن درماه اسفند توسط دبیران اعلام می گرددو دانش آموزان ملزم به حضوردر مدرسه خواهند بود.

6 - در صورت کسالت دانش آموز ،اولیای وی لازم است قبل از ساعت 10 صبح همان روز (ودر صورت ادامه غیبت در روزهای بعد )دبیرستان را مطلع کنند و همچنین ارائه ی گواهی از طرف ولی ،در روز بعد (اولین روز حضور پس از غیبت )ضروری است.

تبصره:برای دانش آموزان مراجعه در وسط روز به دبیرستان پذیرفته نیست و دانش آموز باید تمام آن روز را استراحت کند .

7- بخاطر حفظ نظم در دبیرستان ،غیبت در ایام نزدیک به تعطیلات نوروز (اواخر اسفند ماه )یا ایام بعد از تعطیلات (14 فروردین به بعد )و یا زمانهای بین تعطیلات به علت مسافرت پذیرفته نیست.در صورت بیماری دانش آموز در این ایام،اولیاءوی ،دانش آموز را به مدرسه آورده و سپس به منزل بازگردانند.

8- هر گاه میزان غیبت غیر موجه دانش آموز از شش ساعت در مدت یک ماه تجاوز کند ، برای بار اول دانش آموز را به مدت سه روزاخراج می شود و در صورت تکرار ،تصمیم در مورد وی به عهده دبیرستان خواهد است.تشخیص عذر موجه به عهده دبیرستان است).

     ب) آنچه در زمینه برنامه های دبیرستان مورد انتظار است:

1- شرکت تمامی دانش آموزان در کلاس ها و فعالیتهای فوق برنامه و مراسم رسمی دبیرستان الزامی است.

- برنامه ی نماز جماعت جزء برنامه های رسمی دبیرستان است و دانش آموزان مانند سایر برنامه های رسمی دبیرستان الزامی است.

3- اردوها و بازدید ها بخش مهمی از برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسه ،تلقی می شوند و دانش آموزان باید برای شرکت در این برنامه ها اهتمام جدی داشته باشند (در صورت عدم شرکت در اردو لازم است دانش آموز زمان برگزاری اردو مانند ایام عادی در مدرسه حضور داشته باشد.)

  ج) رفتار مورد انتظار دبیرستان از دانش آموزان:

1- دانش آموزان این دبیرستان با کارکنان مدرسه و هم درسان خود با احترام و با خلق و خوی اسلامی برخورد می کنند.

2-  دانش آموزان در حین سال تحصیلی در یادگیری دروس ، اجرای مرتب و منظم تکالیف ،رعایت نظم و مقررات انضباطی و آموزشی توجه دائم و کوشش مستمر خواهند داشت.

3-  دانش آموزان به تمامی آئین نامه ها و شیوه ها ی اجرای فعالیت ها که از طریق دبیرستان به ایشان اعلام می شود توجه کافی داشته باشند (مثل نظام امتیازی،زمان و نحوه مراجعه جهت انجام امور و نظایر آن)

4- مبنای کار دبیرستان بر اساس اعتمادورعایت امانت داری توسط دانش آموزان است، برای همین شایسته است در مواردی چون اجرای تکالیف ،امتحانات ،به رویت اولیاءرساندن اطلاعیه ها و نامه  های مدرسه ،گواهی غیبت و نظایر آن ،دقت کافی به عمل آید.

5 - وضع ظاهری دانش آموز از لحاظ پوشش و نظافت باید برگرفته از اصل سادگی ،هویت ملی و مذهبی کشور و آراستگی مطابق با شأن دانش آموزی باشد.

6- خرید و فروش وسایل بین دانش آموزان ممنوع است .

- دانش آموزان باید در نگهداری وسایل دبیرستان و حفظ نظافت مدرسه کوشا باشد.در صورت ایراد خسارت به اموال دبیرستان یا دیگران لازم است بر اساس وظیفه ی شرعی آن جبران کند. همچنین حفظ وسایل شخصی بر عهده خود دانش آموز است.

8-  دانش آموزان باید ازآوردن وسایل تزئینی و گران قیمت و غیر مرتبط با امر آموزش ، به دبیرستان خودداری کنند.

9- آوردن تلفن همراه به مدرسه ممنوع می باشد.

10- در صورت تغییر منزل یا محل کار یا شماره تلفن اولیاءدر اسرع وقت دبیرستان را مطلع کنند.

11- دانش آموزان باید کارت تحصیلی خود را همیشه به همراه داشته باشند.

12- دانش آموزان موظف به اجرای تمام مقررات که اعلام شده است می باشد و در صورت تخلف ، تصمیمات دبیرستان در مورد وی قابل اجرا است.

در پایان هر سا تحصیلی چنانچه دانش آموز طبق ضوابط و به تشخیص شورای دبیرستان شرایط ادامه تحصیل در دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص) را نداشته باشد ، پیش از آغاز سال تحصیلی بعد به وی اطلاع داده می شود، تا نسبت به انتخاب دبیرستان دیگر اقدام کند.



تاريخ : یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()

به نام خدا

ارزشیابی : ارزشیابی ، داوری وقضاوت در مورد آموخته ها و تغییر رفتار دانش آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی است که از طریق سنجش واندازه گیری حاصل میشود ارزشیابی بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاد دهی یادگیری است ودر موقعیتهای مختلف و متعدد انجام می گیرد و به عبارتی دیگر ، هر کاری که قضاوتی به همراه داشته باشد ارزشیابی است. گرچه بعضی مواقع سنجش و ارزشیابی معادل به کار روند ، اما به واقع هم معنا نیستند . سنجش اندازه گیری عملکرد است و مشتمل بر قضاوت نیست و این نقش بر عهده ی ارزشیابی است .

ارزشیابی تشخیص یا ورودی ( آغازین = به منظو رآگاهی از تواناییها و آمادگی های قبلی دانش آموز برای شروع مناسب فرآیند یاد دهی - یاد گیری و جبران نارسایی ها و کاستی های احتمالی دانش آموز در آغاز سال تحصیلی توسط معلمان انجام می گیرد و به عبارتی هدف آن شناسایی مشکلات فراگیر است تا معلم تصویر دقیقی از نقاط ضعف و بد فهمی های فراگیر را به دست آورد .

ارزشیابی تکوینی (مستمر )= به منظور تقویت اعتماد به نفس ، تحکیم آموخته های دانش آموز ، آگاهی معلمان از نقاط قوت وضعف درسی و نحوه عملکرد دانش آموز در فرآیند یاد دهی یادگیری و پرورش روحیه تحقیق ، تفکر ، تلاش ، ابتکار وفعالیتهای گروهی ، تدارک باز خورد مناسب به معلمان ، دانش آموزان ، اولیاء و اتخاذ روشهای مناسب به منظور بهبود فرآیند یاد دهی یادگیری انجام میشود .

این نوع ارزشیابی در فرآیند آموزش استمرار دارد وطی آن معلم از اطلاعاتی که جمع آوری می کند در طراحی مراحل بعدی آموزش استفاده می کند . این ارزشیابی پویا ، رشد دهنده و سازنده است .

ارزشیابی مجموعی (تراکمی) = به منظور حصول اطمینان از میزان تحقیق هدفهای آموزشی و پرورشی و حصول اطمینان لازم برای احراز شرایط قبولی در هر درس انجام میگیرد یا به عبارتی وقتی تمام آموخته های دانش آموز در طی یک دوره ی آموزشی اندازه گیری می شود و بر اساس آن در مورد وضعیت دانش آموز و یا کار معلم در پایان دوره قضاوت می شود ، ارزشیابی مجموعی یا تراکمی انجام شده است و به دلیل آن که زمان آن معمولا پایان یک دوره ی آموزشی است به آن ارزشیابی پایانی هم می گویند .

ارزشیابی مستمر

1- ارزشیابی تکوینی ( مستمر ) : به صورت مستمر از نحوه ی مشارکت دانش آموز در فعالیتهای یاد دهی یاد گیری و به شیوه های گوناگون و با تکیه بر آزمونهای کتبی ، شفاهی ، عملی ، بررسی تکالیف فردی و گروهی ، میزان فعالیت ، تلاش ، ابتکار و خلاقیت و ......انجام می گیرد و نمره این ارزشیابی ها در هر ماده درسی در هر سال تحصیلی در دو نوبت تعیین و منظور می شود .

(ماده 45آیین نامه روزانه )

2- برای درسهایی که در دوره تابستانی ( پایه سوم ) ارائه می شود و درسهایی از شاخه فنی و حرفه ای که فقط در طول یک نوبت ارائه می شوند نمره ارزشیابی مستمر یک با رتعیین ومنظور می شود .

(تبصره ماده 45 آیین نامه روزانه )

3- ارزشیابی درسهای انتخابی _ (تکمیلی جبرانی ، پرورشی و سایر دروس انتخابی ) به صورت مستمر از مجموعه فعالیتهای دانش آموز در طول هر نوبت انجام می شود و ارزشیابی پایانی ندارند .

(ماده 47آیین نامه روزانه )

4- نمرات ارزشیابی مستمر باید در طول هر نوبت وقبل از امتحانات پایانی به اطلاع دانش آموز و ولی او برسد .

( تبصره 1 ماده 51 آیین نامه روزانه )

5-نمره ی درسهایی که صرفا ناظر بر فعالیت ضمن سال دانش آموز می باشد و ارزشیابی پایانی ندارد از قبیل درسهای کارگاهی ، آزمایشگاهی ، عملیات میدانی و انتخابی بر مبنای ارزشیابی های مستمر از فعالیت دانش آموز در هر نوبت توسط معلم مربوط تعیین می شود و نمره سالانه این درسها بر اساس میانگین نمرات نوبت اول و دوم تعیین می شود .

( تبصره 1 ماده 55 آیین نامه روزانه )

ارزشیابی پایانی

1= ارزشیابی پایانی در طول سال تحصیلی در دو نوبت اول و دوم انجام می شود . ارزشیابی پایانی نوبت اول از حدود پنجاه درصد اول محتوای برنامه درسی در دی ماه و ارزشیابی پایانی نوبت دوم از تمام محتوای برنامه درسی ( 5 نمره از محتوای نیمه اول برنامه درسی و 15 نمره از محتوای نیمه دوم برنامه درسی ) در خرداد ماه به عمل می آید .

(ماده 46 آیین نامه روزانه )

2- ارزشیابی پایانی دوره تابلستانی و شهریورماه و دی ماه و همچنین امتحانات نهایی و درسهای غیر حضوری از کلیه محتوای برنامه درسی به عمل می آید .

( تبصره 1 ماده 46 روزانه )

3-صدور مجوز اخذ امتحان توسط شورای مدرسه از دانش آموزی که در امتحان پایانی داخلی و امتحان جهش تحصیلی ( مندرج در صفحه 30 همین نوشتار ) و تغییر رشته غیبت موجه داشته است تا دو هفته پس از پایان ایام امتحانات امکان پذیر است (برابر رای صادره در دویست وسی و چهارمین جلسه کمسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 7/4/79منظور از امتحان پایانی غایبین مجاز در نظام امتحانی نیمسالی امتحانات پایان نیمسال و در نظام سالی ، امتحانات خرداد و شهریورماه است . ضمنا دانش آموزان پیش دانشگاهی مشمول این بند نخواهند بود .)

(بند 15 قسمت ب ماده 10 آیین نامه اجرایی مدارس )

4- در شاخه فنی و حرفه ای نمره ی هر نوبت درسهایی که آموزش آن در طول نوبت اول یا دوم ارائه می شود به عنوان نمره ی پایانی آن درس منظور می شود .

( تبصره 2 ماده 46 روزانه )

5- به استناد نامه شماره 27/5735/410-6/10/79وزارت مثبوت به شماره 140467/340-11/10/79خراسان رضوی ، مبنای محاسبه نمره هنر جو در هر درس از دروس مذکور بر اساس میانگین نمرات ارزشیابی مستمر آن درس تعیین و اعلام می شود و بارم بندی نمرات همانند دروس مشابه آن به روال گذشته می باشد .

درس کار آموزی شامل دروس فوق نمیث شود و در دروس کاراگاهی که آموزش آنها در طول زمانی کمتر از 15 هفته به پایان می رسد میانگین نمره های پرسشهای مستمر به عنوان نمره درس در دو ستون مربوط به نوبت اول و دوم ( برای هر نوبت به صورت یکسان ) ثبت خواهد شد و چنانچه دانش آموزی نصاب لازم را کسب نکند ادامه آموزش کارگاه برای سایر مباحث مربوط به کارگاه آن پایه (مثلا پایه دوم الکترونیک ) بلامانع بوده لیکن هنر جو در امتحان تجدیدی این مبحث در شهریورماه آینده شرکت خواهد نمود و با عنایت به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بودجه بندی برنامه تدریس دروس در اختیار شورای معلمان مدرسه می باشد .

6- در شاخه کار دانش ، ارزشیابی پایانی هر استاندارد مهارت درسهای مهارتی توسط یا با نظارت دستگاه متولی مربوط به عمل می آید . ( تبصره 4 ماد 46روزانه )

7- ارزشیابی پایانی نوبت دوم در کلیه دروس و رشته هایی که از آنها امتحان نهایی به عمل می آید از همه محتوای برنامه درسی و با توجه به بارم بندی شهریورماه به عمل خواهد آمد . ( با استناد به نامه شماره 100/14700/480-10/11/80وزارت مثبوت به شماره 152715/360-28/11/80خراسان رضوی )

8- سوالهای امتحان نهایی در مورد دروی عربی 3 ، زبان خارجی 3، دین وزندگی 3 برای دانش آموز ان ناشنوا توسط اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی و با مشارکت و همکاری سازمان آموزش وپرورش استثنایی با استفاده از دبیران واجد شرایط و مجرب به صورت ویژه طراحی و بر اساس برنامه ریزی اداره کل سنجش ارزشیابی تحصیلی در اختیار حوزه های امتحانی آنان قرار خواهد گرفت .

( تبصره 5 ماده 53آیین نامه روزانه )

برنامه امتحانات

1- برنامه امتحانات پایانی غیر نهایی نوبت اول ، دوم ، دوره تابلستانی ، شهریورماه و دی ماه توسط واحد آموزشی عنایت به تقویم اجرایی تنظیم و امتحانات با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری واحد آموزشی و زیر نظر مدیر انجام می شود . طرح سوالها ( به جز امتحانات نهایی و هماهنگ ) بر عهده معلمان مربوط می باشد . ( ماده 49آیین نانه روزانه)

2- در شاخه کار دانش ، برنامه امتحانات پایانی استانداردهای مهارت که در واحدهای آموزشی ارائه می شود توسط اداره کل آموزش وپرورش استان و با همکاری دستگاه متولی مربوط تنظیم و امتحانات ( نهایی یا هماهنگ ) با نظارت یا توسط دستگاه متولی استاندارد مهارت براساس موافقت نامه همکاری بین وزارت آموزش وپرورش دستگاه مربوط انجام خواهد شد .

( تبصره 1 ماده 49 روزانه )

انواع امتحانات

1- امتحانات داخلی : امتحاناتی است که طبق برنامه معین و با همکاری مشترک کارکنان آموزشی و اداری واحد آموزشی زیر نظر مدیر انجام می شود . د رامتحانات داخلی تهیه سوالها و تصحیح اوراق امتحانی بر عهده معلمان مربوط می باشد .

2- امتحانات هماهنگ : امتحانی است که در بعضی از درسها طبق برنامه معین و سوالهای یکسان در سراسر کشور و یا در سراسر یک استان توسط اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی و یا اداره کل آموزش وپرورش استان / اداره کل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور / تهیه ودر محل واحد آموزشی زیر نظر مدیر انجام می شود . در امتحانات هماهنگ تصحیح اوراق امتحانی بر عهده معلمان مربوط می باشد .

3- امتحانات نهایی : امتحانات درسهایی ازپایه سوم متوسطه است که بصورت سراسری ( کشوری ) با برنامه همزمان و سوالهای یکسان ، توسط ادراه کل سنجش وارزشیابی تحصیلی تهیه می شود و زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش استان /اداره آموزش و پرورش خارج از کشور / بوسیله عوامل اجرایی امتحانات ( هیات ممتحنه ) که از طرف ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق معین می شود برگزار خواهد شد . در امتحانات نهایی برگزاری امتحان و تصحیح اوراق بصورت متمرکز انجام می شود .

4- امتحانات دوره ی تابستانی مدارس روزانه : امتحاناتی است که فقط برای دانش آموزان پایه سوم در پایه دوره تابستانی ودر شهریورماه برگزار می شود . بدیهی است آن دسته از دروسی که امتحان نهایی دارند به صورت نهایی و برخی بصورت داخلی برگزار می شود .

5- امتحانات شهریورماه مدارس روزانه : امتحانات درسهایی است که برای دانش آموزان پایه های اول ودوم که در نوبت دوم ( خرداد ماه ) موفق به کسب نمره قبولی از آنها نشده اند در شهریورماه برگزار می شود ، این امتحانات در همان واحد آموزشی برگزار می شود که امتحانات پایانی نوبت دوم در آن برگزار شده است .

6- امتحانات دوره تابستانی بزرگسالان : امتحاناتی است که برای دانش آموزان و داوطلبان آزاد که برای دوره تابستانی انتخاب واحد نموده اند در شهریور ماه برگزار می شود .

7- امتحانات دی ماه : امتحاناتی است که برای دانش آموزان پایه سوم که تا پایان شهریورماه موفق به گذراندن کلیه درسهای رشته / شاخه مربوط نشده اند پس از انتخاب واحدهای درسی ( به صورت غیر حضوری ) در دی ماه برگزار می شود .

موارد مهم در برگزاری امتحانات

8- در ماه مبارک رمضان و دهه اول ماه محرم حتی الامکان باید از برگزاری امتحان خودداری شود.

(ماده 100آیین نامه اجرایی)

9- در روزهای 19و23ماه مبارک رمضان کلاسهای نوبت صبح با دو ساعت تاخیر شروع می شود وبرگزاری امتحان در این دو روز مجاز نیست .

(تبصره ماده 100آیین نامه اجرایی مدارس )

10- چنانچه دانش آموزی در زمان برگزاری امتحانات کتبی پایانی یا قبل از آن دچار مشکل و سانحه ای شود که قادر به نوشتن نباشد می تواند از منشی معتمدی که از طرف مدیر واحد آموزشی برای امتحانات غیر نهایی و رئیس حوزه ی اجرا برای امتحانات نهایی تعیین می شود استفاده کند .

(ماده 68 آیین نامه آموزشی روزانه )

11- برای دانش آموز دارای نقص عضو یا بیماری موثر ، مانع بر شرکت وی در امتحانات کتبی ، شفاهی و عملی ، مدیر واحد آموزشی یا رئیس حوزه اجرا تسهیلاتی متناسب با نقص عضو ویا بیماری او فراهم می کند .در صورت لزوم از امتحانات آن بخش از درس که از نظر جسمی قادر به انجام آن نمی باشد ، معاف می شود وسهم نمره ی مربوط به این بخش به سایر بخشها اضافه می شود .

(ماده 69آیین نامه آموزشی )

12- امتحان عملی درس تربیت بدنی برای دانش آموزان موضوع ماده 69(بند 11بالا) آیین نامه آموزشی روزانه باید متناسب با توانایی جسمی وی توسط معلم مربوط انجام شود.

(تبصره 1 ماده 69آیین نامه آموزشی )

13- دانش آموزان شاخه های (فنی و حرفه ای ) و (کاردانش ) که به دلیل نقص عضو قادر به انجام فعالیت علمی درسهای تخصصی رشته مربوط نیستند ملزم به تغییر رشته می باشند .

(تبصره 2 ماده 69آیین نامه آموزشی روزانه )

14- دانش آموزان اقلیتهای دینی مندرج در قانون اساسی ( زرتشی ، کلیمی و مسیحی ماده 96 آیین نامه اجرایی مدارس ) ، برابر شیوه های وزارت آموزش وپرورش در امتحان دین وزندگی (تعلیمات دینی ) خاص خود شرکت خواهند کرد و نمره این درس جایگزین نمره درس ( دین وزندگی ) می شود . ضمنا در صورت تمایل دانش آموز به شرکت در امتحان دین وزندگی اسلامی ، منعی برای شرکت وی نخواهد بود .

( اصلاحیه ماده 72آیین نامه آموزشی روزانه به استناد بخشنامه شماره 2/20212/400-3/6/80وزارت مثبوت به شماره 59478/210-12/6/80اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی )

15- نتیجه ی امتحانات تا دو هفته پس از پایان هر نوبت یا دوره تابستانی و شهریورو دی ماه کتبا توسط مدیر واحد آموزشی به دانش آموز یا ولی او اعلام می شود .

16- مهلت اعتراض به نمرات امتحانات پایانی هر نوبت یا دوره تابستانی و شهریورماه و دی ماه (اعم از نهایی و غیر نهایی ) حداکثر 5 روز پس از اعلام نتیجه امتحانات آن نوبت می باشد .

در امتحانات داخلی مدیر واحد آموزشی موظف است اوراق امتحانی معترضان را جهت تجدید نظر در اختیار مصحح مربوط ویا به تشخیص خود در اختیار مصحح مربوط ویک نفر دیگر از معلمان همان درس قرار دهد .

نمره ورقه تجدید نظر شده با امضاء مصحح مربوط ویا مصحح مربوط وتجدید نظر کننده حسب مورد تعیین می شود . در صورت اختلاف نظر ، رای معلم سوم واجد شرایط قطعی ولازم الاجرا است .

در امتحانات نهایی رئیس حوزه تصحیح موظف می باشد اوراق امتحانی معترضان را جهت تجدید نظر در اختیار یک نفر از معلمان همان درس (غیر از مصححین اول ودوم ) قرار دهد و نمره وی ملاک عمل خواهد بود . در هر صورت باید حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از پایان مهلت اعتراض نتیجه به اطلاع دانش آموزان برسد .

(ماده 62آیین نامه آموزشی روزانه )

تبصره : نمرات درسهای عملی (غیر کتبی ) و کارگاهی و بخش عملی استاندارد مهارت و درسهای شفاهی قابل اعتراض وتجدید نظر نمی باشند و نمره اعلام شده قطعی است .

(تبصره ماده 62آیین نامه آموزشی )

17- امتحانات شهریورماه و دی ماه درسهای غیر نهایی دانش آموز در همان واحد آموزشی که درسهای این دوره انتخاب کرده است برگزار می شود . امتحانات شهریورماه و دی ماه درسها ی نهایی دانش آموز در حوزه های امتحانی تحت پوشش همان منطقه / ناحیه آموزشی که امتحانات پایانی نوبت دوم انجام شده است برگزار می شود .

(ماده 64آیین نامه آموزشی روزانه)

18- نمرات امتحان نهایی حداکثر ده روز پس از برگزاری آخرین امتحان باید از سوی رئیس حوزه تصحیح بوسیله اداره آموزش وپرورش منطقه به واحدهای آموزشی محل تحصیل دانش آموزاعلام شود .

(تبصره 4 ماده 53 آیین نامه آموزشی روزانه )

استفاده از ماشین حساب در جلسات امتحانی

( با استفاده به شیوه نامه شماره 2/13808/460- 4/12/81 اداره کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت مثبوت به شماره 135470/360- 21/12/81 خراسان رضوی )

1- استفاده از ماشین حساب ساده ( دارای چهار عمل اصلی ، جذر و درصد ) در جلسات امتحانی کلیه دروس فیزیک ، شیمی وریاضی دوره های متوسطه نظری و پیش دانشگاهی بلامانع است .

2- استفاده از ماشین حساب تخصصی صرفا در جلسات امتحانی نهایی شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش بلا مانع است .

3- استفاده از ماشین حساب تخصصی در شاخه فنی وحرفه ای بلا اشکال می باشد و عملا جزء تخصص های دانش آموختگان رشته های مذکور تلقی می شود . ( منبع : کتاب رهنمون )

تهیه وتنظیم:دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)خرداد1390



تاريخ : یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:٢٢ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()
بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com

تاريخ : یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:٢٢ ‎ق.ظ | نویسنده : پرشین بلاگ | نظرات ()
  • پاپو مارکت | بک لینک