آموزش در مدارس هوشمند

تاریخچه

در اوایل سال 1996، وزارت آموزش و پرورش مالزی درگیر یک بحث عمومی در قالب یک طوفان مغزی موضوع " مدرسه هوشمند" گردید.در این طوفان مغزی مفهوم و راه اندازی آن در نظام آموزش و پرورش مالزی مطرح گردید. فلسفه آموزش عمومی مالزی هر یک از عناصر مدل مفهومی را به دقت مورد توجه قرار داده است.

آموزش و پرورش در مالزی یک تلاش مستمر در جهت توسعه قابلیت های فردی صورت کل گرا و یکپارچه محسوب می شود که حاصل آن افرادی است که در سطوح هر شی ء ، روحی ، عاطفی و جسمی از تعادل و هارمونی و اعتقاد به خدا و ایثار برای خدا برخوردار باشند. حاصل چنین تلاش شهروندان مالزیایی خواهد بود که از دانش کافی و استاندارد اخلاقی ، مسئولیت پذیری و توانایی در جهت رسیدن به هر سطحی از رفاه شخصی ، همچنین مشارکت در تعادل در خانواده ، جامعه و تمامی هم میهنان خود برخوردار باشند.

تعاریف

مدرسه هوشمند دارای تعاریف گوناگونی می تواند باشد. در ادامه چند تعریف از مدرسه هوشمند آورده شده است :

  تعریف مفهومی مدرسه هوشمند مدرسه ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی ، یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است.

  ‌مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه می باشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمنداست.

  مدرسه هوشمند یک محیط آموزشی (مدرسه) است که به منظور آماده کردن دانش آموزان برای عصر اطلاعات به طور سیستماتیکی در زمینه های مختلف یاددهی یادگیری و مدیریتی مدرسه بازآفرینی شده است. در واقع در این محیط آموزشی به عنوان یک مدرسه فرایندهای یاددهی یادگیری به گونه ای به وسیله شبکه های کامپیوتری با مدیریت آموزشی هماهنگ شده اند.

اهداف

طرح مدرسه هوشمند دارای پنج هدف عمده است. دوهدف نخستین به فرد مربوط می شود:

1-تشویق دانش آموز به ارتقای فردی در زمینه های عاطفی ، روحی و جسمی

2-فراهم سازی فرصت های مناسب برای فرد در جهت رشد توانمندی های خود

هدف سوم به جامعه مربوط می شود .

3-تولید نیروی انسانی متفکر که از سواد فناوری برخوردار باشند.

چهارمین و پنجمین هدف به نظام آموزشی مربوط می شود:

4-از فرصت برابر در یادگیری برخوردار گردد.

5-افزایش مشارکت اولیاء محله و سایر مردم در روند آموزش و پرورش

علاوه بر پنج هدف عمده در بالا، مدرسه هوشمند دارای اهداف دیگری نیز  می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود :

·     رشد همه جانبه دانش آموزان ( ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی )

·     ارتقاء‌توانائیها و قابلیت های فردی

·     تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری

·     افزایش مشارکت مردمی

راهبرد ها و خط مشی ها

    تاکید بر مهارتهای فکر کردن

    تدریس ارزشها و زبان از طریق آموزش

    فراهم نمودن محیط یاددهی یادگیری

ارکان مدرسه هوشمند

دانش آموزان

1- یادگیری ای که مدیریت اصلی آن با خود دانش آموزان است.

2- یادگیری دانش آموز بوسیله دسترسی خود وی به منابع آموزشی

3- توجه به تفاوتهای شخصیتی دانش آموزان در فرایند یادگیری برنامه هایی که توانایی های هر دانش آموز را جداگانه و بسته به استعداد آن فرد رشد دهد.

4- ارتباط دانش آموزان با دنیای علم و فرهنگ ؛ ایجاد زمینه برای آشنایی با فرایند پژوهش و استفاده از تجارب دیگران در عرصه های گوناگون علمی

5- ایجاد توانایی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در زندگی روزمره

6- کمک به انجام فعالیتهای گروهی دانش آموزان و یادگیری تعاملات صحیح اجتماعی برای نیل به هدفی خاص

جامعه و اولیاء

1- نقش فعال تر در آموزش و پرورش فرزندان

2- دسترسی مستقیم به فعالیتهای آموزشی فرزندان و نتایج ارزشیابی ها

مدرسه و معلمان

1- افزایش بهره وری

2- شفافیت بیشتر فرایند آموزش و پرورش و مدیریت مدرسه

ویژگی های مدرسه هوشمند

ویژگی های مدرسه هوشمند ، دانش آموزان را در جهت تفکر مستقل ، خلاقیت و توانایی در توجه به خواسته ها و نیازی تمامی دانش آموزان دیگر را دربر میگیرد.

-  مبتنی بر فلسفه " همه اگر آموزش ببینند می توانند فرا بگیرند."

-  یک برنامه آموزشی وسیع که نیازها و توانائی های متفاوت دانش آموزان را در نظر می گیرد.

-  محیط مدرسه مشوق یادگیری است.

-  ارزیابی به صورت مستمر صورت می گیرد و آموزش مطلوب را پشتیبانی می کند.

-  جامعه مدیران و معلمین باتجربه و حرفه ای درمدارس هوشمند از توانمندی های اولیاء در جهت کمک به امر آموزش بهره گیری می کند.

زیرساختهای مفهومی مدارس هوشمند

مهم ترین عنصر موفقیت در ارتقاء سطح کیفی هر موسسه ای در دنیای امروز نحوه مدیریت آن مجموعه است. در یک مدرسه هوشمند هم یک مدیر آموزشی سعی خواهد کرد بوسیله استفاده از تکنولوژی اطلاعات و بخصوص شبکه های کامپیوتری سایتهای مورد نظر خود را اعما به اختصار می توان نقش مدیر را به عنوان یک هماهنگ کننده در دیاگرام بالا نشان داد.

تهیه وتنظیم:دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)



تاريخ : یکشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩٠ | ٩:۳٧ ‎ق.ظ | نویسنده : دبیرستان هیات امنائی نبی اکرم(ص)-معاونت فناوری | نظرات ()
  • پاپو مارکت | بک لینک